ABS (pretbloķēšanas sistēma) sensori ir daļa no automašīnas elektronikas sistēmas, kas auto bremzēšanas laikā novērš riteņu sabloķēšanos. Pretējā gadījumā, riteņiem zaudējot rotāciju, auto saskaras ar saķeres zaudēšanu, kas savukārt ievērojami pagarina bremzēšanas ceļu. Praksē ABS sensors spēj noteikt vai ritenis ir sabloķējies, ļaujot sistēmai atjaunot riteņa rotāciju un saķeri pat tad, ja vadītājs turpina spiest bremžu pedāli. Šādu rezultātu sistēma panāk ar ātru bremžu pedāļa atlaišanu un atkārtotu nospiešanu, un tā atslēdzas brīdī, kad ritenis ir atguvis tam paredzēto rotāciju, par ko signalizē attiecīgais sensors.
Sistēmas pamatā ir sensors, kas nosaka vai ritenis turpina rotēt, vai tomēr ir sabloķējies. Katram ritenim ir savs sensors, un tas atrodas aiz riteņa gultņa, kopējā blokā ar bremzēm. Šajā blokā atrodas īpašs gredzens vai disks ar izciļņiem vai izgrieztiem segmentiem, kas atkarībā no griešanās ātruma sensorā inducē strāvu.
Par ABS problēmu var nojaust, ja auto instrumentu panelī neizdziest ABS brīdinājuma indikators vai arī pieredzat neregulāru bremzēšanu. Kad esat pārliecinājušies, ka par brīdinājuma lampiņas iedegšanos nav atbildīgs nepareizi strādājošs drošinātājs vai kļūmīgs ABS vadības bloks, laiks pievērsties sensoriem. Šādā situācijā nav ieteicams pārvietoties ar automašīnu, bet ja tas ir absolūti nepieciešams – dariet to ar ļoti mazu ātrumu.
ABS sensoru savienojumu ar vadības bloku nodrošina atbilstošie kabeļi. Tā kā ceļš no sensora līdz vadības blokam ir pietiekami garš, šis kabelis vijas cauri faktiski visai automašīnai, un tiek nofiksēts ar dažāda veida stiprinājumiem. Automašīnas ilgstošas lietošanas gadījumā, it īpaši braucot pa nelīdzenām virsmām vai ekstremālos laikapstākļos, šis kabelis var nolietoties un sabojāties – tas var pārtrūkt, pārplīst, tikt pārgriezts. Visu šo iemeslu dēļ paredzētā signāla nodošana var kļūt traucēta. Lai būtu droši par ABS sistēmas darbības efektivitāti, šis kabelis, visā tā garumā, būtu jāpārbauda.
Kabelis ierasti sastāv no vairākām, savstarpēji savienotām daļām. Tas ļauj noteikt, tieši kurā kabeļa daļā ir parādījies bojājums, nenomainot visu kabeli. Kad noteikts bojātais posms, atvienojiet atbilstošos savienojumus un veiciet nomaiņu. Esiet vērīgi, ja kabelis nav bojāts, tad bojāts var būt pats sensors – arī to šādā situācijā nepieciešams nomainīt.
Lai piekļūtu sensoram, Jums būs jāsāk ar riteņa noņemšanu. Lai to paveiktu, automašīnu nepieciešams pacelt un novietot uz statīviem, parūpējoties par drošu darba vidi. Šis ir ļoti svarīgi, jo darba procesa laikā, Jums var nākties strādāt arī zem mašīnas. Tāpat var rasties nepieciešamība strādāt arī automašīnas iekšpusē (daudzām automašīnām savienojumi atrodas zem aizmugurējā sēdekļa, bagāžniekā vai kādā citā salona daļā).
Tagad laiks atvienot kabeli no tā savienojumiem un fiksējošajiem stiprinājumiem. Parasti esošie savienojumi būs pārklāti ar netīrumiem, zemi un citiem taukainiem nosēdumiem, tamdēļ iesakām ņemt talkā lupatu un WD-40 Universālo Eļļu, kas palīdzēs veikt savienojumu tīrīšanu un atvieglos to atbrīvošanu. Sensors, izmantojot skrūves, būs piestiprināts pie bremžu sistēmas bloka. Jāsaka, ka šī skrūve bieži vien būs aprūsējusi, kamdēļ ņemiet WD-40 Ātri atbrīvojošā penetranta aerosolu, ar kuru izsmidzinātais līdzeklis ātri iekļūs starp daļām un efektīvi novērsīs sarežģījumus. Šī līdzekļa formula ir piemērota arī sarežģītiem saķeres un oksidēšanās gadījumiem. Visbeidzot, ņemiet atbilstošo uzgriežņu atslēgu, lai atskrūvētu skrūvi un noņemtu sensoru.
Pirms jaunā sensora ieskrūvēšanas tā vietā, viss kārtīgi jānotīra ar WD-40 Universālo Eļļu. No sensora izejošais kabelis ir kārtīgi jānofiksē savā vietā. Visbeidzot, kabeļa galā esošais savienojums jāsavieno ar atlikušo kabeļa daļu, kas ved līdz pat vadības blokam. Kad tas paveikts, varat atlikt atpakaļ riteni, un veikt pāris testus, lai pārliecinātos par veiktā darba kvalitāti. Ja pārbaudes rezultāts nav veiksmīgs, ir vērts automašīnu nogādāt pie profesionāļa meistara, jo problēma var slēpties vadības blokā, kas jāpārbauda ar atbilstošu diagnostikas aprīkojumu. Tikpat iespējams, ka cēlonis slēpjas izciļņu gredzenā – arī tā nomaiņu var veikt autoservisā.
Atruna
Šos aprakstītos un demonstrētos WD-40 produktu pielietojuma veidus uzņēmumam WD-40 ir ieteikuši paši lietotāji. Uzņēmums WD-40 nav šos veidus testējis, līdz ar to šie pielietojuma veidi nav uzskatāmi par oficiālām rekomendācijām. Lietojot jebkuru WD-40 produktu, pirmkārt, jāņem vērā mērķis, kam tas paredzēts. Vienmēr sekojiet līdzi instrukcijām un brīdinājumiem, kas rakstīti uz produkta iepakojuma.
© 2025 WD-40 Company.
Visas tiesības ir aizsargātas