Ja vien precīzi zināsiet veicamo darbību kopumu, automašīnas amortizatoru nomaiņu varēsiet veikt arī paša spēkiem. Amortizators ir jebkuras automašīnas pamatelements, kas padara braukšanu līdzenu un neļauj automašīnai bīstami šūpoties, pat ja autoceļš perfekti gluds. Amortizatora sistēmas divas galvenās daļas ir atspere un pats amortizators.
Atsperes uzdevums ir uzņemt un absorbēt triecienus, kas brauciena laikā nāk no apakšas – tas ir, zemes. Savukārt amortizatoru uzdevums ir palēnināt atsperes elastīgo atsitienu, tādējādi maksimāli samazinot nevēlamo kustību apjomu. Diemžēl, kā jau jebkura detaļa, arī šīs noveco un nolietojas.
Lai gan automašīnas amortizatoru mūža ilgums aprēķināts uz 100 000 km, tie var nolietoties arī ātrāk – kalpošanas laiks būs atkarīgs no vairākiem apstākļiem. Tiklīdz redzamas kādas automašīnas nestabilitātes pazīmes vai arī auto kļūst trokšņains braucot pat pa nedaudz bedrainu ceļu, iespējams, ka amortizatori ir sasnieguši sava darba mūža beigas: tos nepieciešams rūpīgi pārbaudīt un, nepieciešamības gadījumā, arī nomainīt.
Lai gan automašīnas amortizatoru nomaiņa pati par sevi nav īpaši sarežģīta, tās laikā varam saskarties ar zināmiem riskiem. Tamdēļ, veicot šādus remontdarbus, nepieciešams būt īpaši piesardzīgiem. Tā kā aizmugurējo amortizatoru nomaiņa ir tehniski vienkāršāka, šajā ierakstā aplūkosim tieši priekšējo amortizatoru nomaiņas procesu, ko īpaši apgrūtina dzinēja klātbūtne. Ņemiet vērā, ka amortizatori jāmaina pa pāriem – nomainot to vienā pusē, tas jāmaina arī otrā, lai nodrošinātu vienmērīgu un kontrolējamu automašīnas vadāmību.
Tā kā amortizators ir jāatvieno no riteņa ass un automašīnas šasijas, mums jāspēj brīvi piekļūt stiprinājumiem abos tā galos. Pēc automašīnas pacelšanas un drošas novietošanas uz statīviem, nepieciešams noņemt riteņus, tādējādi atsedzot amortizatora stiprinājumu apakšējo daļu. Savukārt augšpusē ir jāpārbauda, vai amortizatora skrūve ir redzama un viegli pieejama. Diemžēl, ne vienmēr tā būs, kamdēļ, lai piekļūtu amortizatora stiprinājumam, var rasties nepieciešamība noņemt traucējošās detaļas, kas reizēm var ietvert arī logu tīrītāju noņemšanu. Tāpat nepieciešams atvienot arī ABS kabeli, bremžu sistēmas šļūteni un (ja tāds ir) bremžu kluču nodiluma sensora kabeli.
Amortizators ir stingri savienots ar riteņa apakšējo kontroles sviru, kur tas nofiksētas ar divām izturīgām skrūvēm. Šo skrūvju atskrūvēšana var būt sarežģīta, ja atspere izdara lejupvērstu spiedienu uz sviru. Šī iemesla dēļ ieteicams izmantot manuālo auto pacēlāju, ar kuru jūs varat iedarboties uz sviru, lai samazinātu spiedienu. Tagad varat atkal pievērsties skrūvju atskrūvēšanai, kas visticamāk nebūs viegls uzdevums. Tamdēļ iesakām izmantot WD-40 Specialist Fast Release Penetrant, kas ātri iekļūst starp metāla šķiedrām un atbrīvos savienojumu ar ievērojamu efektivitāti. Līdzekļa formula ir piemērota arī sarežģītām situācijām, kad daļas ir īpaši sakaltušas kopā, kā arī pie oksidēšanās. Turklāt, līdzeklis ir ūdens izturīgs.
Augšdaļā amortizatora stienis iet caur amortizatora savienojuma plāksnei, kas nostiprināta ar uzgriezni. Lai veiktu amortizatora nomaiņu, šis uzgrieznis būs jāatskrūvē ar atbilstošo uzgriežņu atslēgu. Ņemiet vērā, ka griežot uzgriezni, līdz ar to var griezties arī amortizatora vītņotās ass. Lai to novērstu, stieņa augšpusē ir izveidots sešstūru padziļinājums, kurā ievietojama atbilstoša izmēra sešstūra atslēga, ar kuru novērst šo rotāciju. Arī šoreiz, ja rodas grūtības ar atskrūvēšanu, ieteicams izmantot WD-40 Specialist Fast Release Penetrant.
Pēc skrūvju atskrūvēšanas amortizatoru iespējams izņemt, velkot to uz virzienā uz leju. Sekojoši, tas ir jānoņem no atsperes, ko var izdarīt tikai pie saspiestas atsperes. Lai to paveiktu, ir jāizmanto skrūvspīles, ar kurām iespējams saspiest atsperes cilpas. Šī darbība ir potenciāli bīstama, jo, ja atspere nejauši atbrīvosies, tā var nodarīt nopietnus savainojumus tuvumā esošajiem. Kamēr atspere ir saspiesta, nepieciešams atskrūvēt augšējo plāksni un gultni.
Kad jaunais amortizators ir aprīkots ar atbilstošo putekļu aizsargu, var ķerties klāt amortizatora ievietošanai atsperes iekšpusē, atsperes apakšdaļai balstoties uz amortizatora apakšējās plāksnes. Pēc tam, kad amortizatora gumijas stiprinājums ir pieskrūvēts tā augšpusē, iespējams noņemt skrūvspīles un atbrīvot atsperi. Esiet uzmanīgi, un pārliecinieties, ka atspere ir precīzi novietota uz balsta un plāksnes.
Lai atliktu amortizatoru atpakaļ, nepieciešams ievērot tieši tās pašas darbības kā pie izņemšanas – ar būtisku atšķirību, viss jāveic apgrieztā secībā. Gan apakšējām skrūvēm, gan augšējai skrūvei jābūt pievilktām ar precīzu N/m izteiktu spēku, tāpēc ir jāizmanto griezes momenta atslēga. Griezes moments ir norādīts lietošanas un apkopes brošūrā. Pēc nomaiņas vēlams nobraukt dažus kilometrus pa nelīdzenu virsmu, lai virzulis un amortizatora iekšējais šķidrums varētu nosēsties.
Atruna
Šos aprakstītos un demonstrētos WD-40 produktu pielietojuma veidus uzņēmumam WD-40 ir ieteikuši paši lietotāji. Uzņēmums WD-40 nav šos veidus testējis, līdz ar to šie pielietojuma veidi nav uzskatāmi par oficiālām rekomendācijām. Lietojot jebkuru WD-40 produktu, pirmkārt, jāņem vērā mērķis, kam tas paredzēts. Vienmēr sekojiet līdzi instrukcijām un brīdinājumiem, kas rakstīti uz produkta iepakojuma.
August 25, 2021
April 26, 2021
© 2025 WD-40 Company.
Visas tiesības ir aizsargātas