Domkrats ir neaizstājams instruments, it sevišķi brīžos, kad jāveic automašīnas riteņa nomaiņa. Jo situācijā, ja Jums nebūtu pieejams domkrats, auto paliktu tieši tur pat uz zemes, un iecerēto darbu nespētu paveikt. Sērijveidā ražotās automašīnas ierasts tiek aprīkotas ar mehāniska tipa pacēlājiem, kas tiek darbināti ar skrūvi, speciālu atslēgu vai ar kloķi, sviru vai zobratu darbināmu redukcijas mehānismu. Ja iepriekš automašīnas visbiežāk tika aprīkotas ar paralelograma veida pacēlājiem, tad pēdējos gados ražotās automašīnas jau tiek aprīkotas ar modernākiem – pantogrāfa veida pacēlājiem. Savukārt senāk ražoti auto var būt aprīkoti arī ar statnes veida pacēlājiem.
Domkrats ir izturīga un robusta mehāniska sistēma, kuru nav nemaz tik viegli sabojāt. Un tomēr, tās vājā vieta slēpjas tās ļoti retajā izmantošana – auto kalpošanas mūža laikā pacēlāju var nākties izmantot vien retu reizi. Un pat tas nav ar garantiju. Tas nozīmē, ka domkrata daļas var apņemt rūsa, bet bīdāmie, rotējošie, kā arī eņģu elementi var sacietēt un kļūt nekustīgi tieši tad, kad no tiem sagaidām maksimālu darba efektivitāti. Lai to nepieļautu, mums reizi pa reizei ir nepieciešams aplūkot sava domkratu un veikt tā apkopi. Tamdēļ, šoreiz aplūkosim veicamās darbības, lai kopīgi ar Jums nepieļautu domkrata “ierūsēšanu”.
Domkrata lietošanas laikā tas var nonākt saskarē ar dubļiem, netīrumiem, asfaltu vai ūdeni. Un lai gan tas viss būtu jānotīra uzreiz “notikuma vietā”, reta būs tā reize, kad tas tā patiešām notiks. Tamdēļ, pirmais apkopes solis būs pacēlāja tīrīšana, ko iespējams paveikt ar visvienkāršāko auto mazgāšanas līdzekli, pēc tam visu rūpīgi noskalojot un noslaukot. Lai panāktu labāku rezultātu, netīrākās vietas var tīrīt ar metāla saru birsti.
Darvas vai asfalta traipus iespējams noņemt ar WD-40 universālo eļļu, kas vienlaicīgi domkratu arī ieeļļos, palīdzēs tam atgrūst mitrumu, kā arī pasargās tā metāla virsmas no rūsas iedarbības. Pēc izsmidzināšanas, ņemiet mikrošķiedras lupatu, lai WD-40 universālo eļļu izsmērētu pa visu domkrata virsmu. Šāda aizsardzība atbrīvos pacēlāju no rūsas atliekām, kā arī aizsargās no turpmākas rūsas iedarbības.
Pacēlāja kustīgie savienojumi ir rūpīgi jāpārbauda un jānovērtē gliemežpārvada darbības kvalitāte. Ļoti iespējams, ka oriģinālās smērvielas var būt izžuvušas un sacietējušas, kas var traucēt mehānisma pareizu darbību. Lai to vērstu uz labu, apsmidziniet mehāniskās vietas ar WD-40 attaukotāju, kas ātri atbrīvos daļas no taukiem, eļļas, netīrumiem (arī sacietējušiem), neatstājot kādus nosēdumus. Pēc tam laiks visu noslaucīt ar mikrošķiedras lupatu.
Tieši tās pašas kustīgās daļas, kuras iepriekšējā solī tika rūpīgi notīrītas, nu nepieciešams tieši tikpat rūpīgi apstrādāt ar jaunu smērvielu. Kā nekā, mums jāparūpējas, ka šie mehānismi darbojas nevainojami. Šīs daļas ieteicams pārklāt ar WD-40 Adhesive Grease. Šis līdzeklis stingri pielips pie domkrata daļām, būs izturīgs pret centrbēdzi, noturīgs pret ūdens iedarbību un darbosies arī augstas slodzes apstākļos. Līdzekļa darba temperatūras diapazons ir no -18°C līdz pat +145°C, un tas nodrošina izcilu un ilgstošu eļļošanu, kā arī aizsargās pret koroziju.
Garāžā vai darbnīcā ierasts izmanto hidrauliskos pacēlājus. Lai gan tie ir salīdzinoši smagi, to celtspēja ir daudz augstāka nekā mehāniskajiem pacēlājiem. Izmantojot hidraulisko pacēlāju, auto pacelšana tiek veikta, izmantojot rokas sūkni, kas saspiež noslēgtajā sistēmā esošo eļļu, kas tad attiecīgi rada celšanas spēku. Lai auto nolaistu zemē, nepieciešams atvērt nelielu vārstu, atbrīvojot sistēmas spiedienu.
Hidrauliskā pacēlāja apkope būs līdzvērtīga tai, kādu veicām mehāniskajam pacēlājam. Un tomēr, ņemiet vērā, ka, papildu aprakstītajai tīrīšanai, Jums būs jāveic arī eļļas līmeņa pārbaude un, nepieciešamības gadījumā, arī tās papildināšana (skatiet lietošanas rokasgrāmatu). Vēl viena nozīmīga apkopes daļa būs atbrīvošanās no sistēmā esošajiem gaisa burbuļiem, kas samazina pacēlāja celtspēju. To var paveikt atkārtoti izpildot vairākus pacelšanas ciklus un nedaudz atverot eļļas iepildīšanas aizbāzni. Arī hidrauliskā pacēlāja kustīgās daļas jāapstrādā ar WD-40 izsmidzināmo eļļu. Jebkurā gadījumā, veicot hidrauliskā pacēlāja apkopi, automašīnu vēlams nodrošināt ar statīviem, tādējādi parūpējoties par drošību noturot automašīnu paceltā stāvoklī, un pasargājot tos, kuri veic darbus zem automašīnas.
Atruna
Šos aprakstītos un demonstrētos WD-40 produktu pielietojuma veidus uzņēmumam WD-40 ir ieteikuši paši lietotāji. Uzņēmums WD-40 nav šos veidus testējis, līdz ar to šie pielietojuma veidi nav uzskatāmi par oficiālām rekomendācijām. Lietojot jebkuru WD-40 produktu, pirmkārt, jāņem vērā mērķis, kam tas paredzēts. Vienmēr sekojiet līdzi instrukcijām un brīdinājumiem, kas rakstīti uz produkta iepakojuma.
© 2025 WD-40 Company.
Visas tiesības ir aizsargātas