Pirms uzsākt motorlaivas akumulatora apkopi, vēlamies atgādināt, ka akumulators ir ļoti būtiska motorlaivas sastāvdaļa. Tam nepārtraukti jāspēj nodrošināt 12V elektrības padeve – turklāt, nepieciešamajā ampēru apjomā, kas pie motorlaivas dzinēja startēšanas, ir ļoti augsts. Salīdzinot ar senākiem ražojumiem, mūsdienās ražotie akumulatori vairs nav jāpapildina ar destilētu ūdeni. Tādējādi, motorlaivas īpašniekam atliek vien parūpēties par akumulatora ārējā korpusa un spaiļu apkopi, kā arī nepārtrauktu elektrības padevi.
Motorlaivas var būt aprīkotas ar dažāda veidu akumulatori – kā bezsvina, tā arī AGM un GEL tipa akumulatori.
Ja uz akumulator atradīsiet atzīmi AGM (angliski: Absorbed Glass Mat), tad ziniet, ka tā iekšpusē atrodas stikla šķiedras plāksnes, kas absorbē skābi. Tā kā akumulators ir hermētiski noslēgts, tam nav nepieciešama apkope, kā arī no tā nav iespējama elektrolīta noplūdes. AGM tipa akumulatori ir piemēroti motorlaivu dzinēja startēšanai, jo tiem ir ļoti augsta īslaicīgās strāvas jauda.
Šāda veida akumulatoros ir želejveida elektrolīts, kas ievietots slēgtā nodalījumā. Arī šim akumulatoru veidam nav nepieciešama apkope, un tie ir droši arī ja akumulators pēkšņi maina savu atrašanās stāvokli. Želejveida masa paliks noslēgta akumulatora korpusā arī tad, ja motorlaiva kādu iemeslu dēļ neatradīsies horizontālā stāvoklī. Šāda tipa akumulatori, savukārt, ir īpaši parocīgi pastāvīgās strāvas nodrošināšanā, kad elektrības padeve nepieciešamas vairāku stundu garumā. Jāsaka gan, ka šie akumulatori nebūs piemēroti motorlaivas dzinēja piedarbināšanai, kad īsu laika sprīdi nepieciešams liels strāvas apjoms.
Neatkarīgi no akumulatora veida, to nevajadzētu pilnībā izlādēt, jo tādā gadījumā varat izraisīt “sulfāciju”, kas var nodarīt bojājumus akumulatora iekšējiem elementiem. Bet nu par sprieguma pārbaudi – veiciet pilnu akumulatora uzlādi un tad ar digitālo mērinstrumentu veiciet voltāžas noteikšanu.
Pilnībā uzlādētam akumulatoram būtu jāatbilst šādiem rādītājiem:
12,7 V – svina/skābes akumulatoriem;
12,8 V – AGM akumulatoriem
12,8 V – GEL akumulatoriem. Šis spriegums samazinās līdz 10,9 V, zem kura akumulators vairs nespēj nodrošināt nepieciešamo elektrības padevi. Lai akumulatoru izmantotu apdomīgi, Jums būtu jāveic tā uzlāde tiklīdz tā spriegums nokrīt zem 12 V.
Jums nepieciešams veikt periodisku akumulatora lādēšanu, it sevišķi situācijās, kad akumulators netiek regulāri izmantots. Šim mērķim iesakām izmantot augstas kvalitātes lādētāju, kas spēj dozēt uzlādes laikā pievadītās strāvas apjomu. Lādētājam būtu jānodrošina akumulators ar visnotaļ zemu strāvu (apmēram 1/10 no maksimālās akumulatora ietilpības). Lai gan šāda veida lādēšana būs lēnāka, tā pasargās no neparedzētiem bojājumu riskiem. Pie tam, lādētājam vajadzētu automātiski pārtraukt strāvas pievadi, tiklīdz akumulatoram tā vairs nav vajadzīga. Ņemiet vērā, lai veiktu akumulatora uzlādi, Jums tas nav jāizņem. Pilnīgi pietiekami, ja no akumulatora atvienosiet motorlaivas elektrosistēmu, un pieslēgsiet lādētāja kabeļus.
Tā kā motorlaiva tiek izmantota ūdens tuvumā, tā faktiski visu laiku atrodas konstantā mitruma iedarbības zonā. Vēl jo vairāk, sālsūdenī, ja motorlaivu lietojat jūrā. Šādos apstākļos pie akumulatora spailēm var rasties korozija, kas nebūt nav vēlama. Tamdēļ Jums būtu regulāri jāatvieno visi kabeļi, un jāveic spaiļu tīrīšana – sākotnēji ar kādu lupatu, tad smilšpapīru, un visbeidzot ar misiņa birsti. Tīrīšanu veiciet rūpīgi – arī grūtāk pieejamās vietās!
Kad būsiet paveikuši tīrīšanu, laiks visu apsmidzināt ar WD-40 ātri žūstošu aerosolu elektroiekārtām. Līdzeklis palīdzēs efektīvi atbrīvoties no taukiem, tauku nogulsnēm un citiem netīrumiem. Līdzeklis ātri iekļūs arī visgrūtāk sasniedzamās vietās, ātri izžūs un neatstās nosēdumus.
Lai paveiktu pilnvērtīgu motorlaivas akumulatora apkopi, pēc tīrīšanas Jums jāveic arī metāla spaiļu aizsardzība pret rūsu un koroziju, ko palīdzēs paveikt WD-40 universālā eļļa. Tā iekļūs dziļi metālā un ieeļļos to, pasargājot virsmas no mitruma. Pie tam, līdzeklis arī ļaus atbrīvoties no taukainiem nosēdumiem un darvas traipiem.
Pirms atlikt atpakaļ visus kabeļus un aizsargvāciņus, spailes nepieciešams apstrādāt arī ar īpaši šim mērķim veidoto izolējošo smērvielu. Tā izveidos tādu kā aizsargbarjeru, kas neļaus mitrumam un sāļajam gaisam nonākt saskarē ar spailēm.
Ja paredzams, ka motorlaiva kādu laiku netiks izmantota, piemēram, ziemā, tad ieteicams akumulatoru izņemt uzglabāšanai sausā vietā, kur temperatūra nenokrīt zem 0 grādu atzīmes. Kā arī, šajā periodā Jums laiku pa laikam būtu jāpārbauda akumulatora uzlādes līmenis – un nepieciešamības gadījumā jāveic tā lādēšana.
Atruna
Šos aprakstītos un demonstrētos WD-40 produktu pielietojuma veidus uzņēmumam WD-40 ir ieteikuši paši lietotāji. Uzņēmums WD-40 nav šos veidus testējis, līdz ar to šie pielietojuma veidi nav uzskatāmi par oficiālām rekomendācijām. Lietojot jebkuru WD-40 produktu, pirmkārt, jāņem vērā mērķis, kam tas paredzēts. Vienmēr sekojiet līdzi instrukcijām un brīdinājumiem, kas rakstīti uz produkta iepakojuma.
© 2025 WD-40 Company.
Visas tiesības ir aizsargātas