Zaru smalcinātājs ir dārzniecībā, lauksaimniecībā un publiski pieejamu zaļo zonu kopšanā ļoti noderīga iekārta. Tā spēj smalki sasmalcināt žagarus, zarus ar lapām vai pat baļķēnus, kas iegūti atzarošanas un citu dārzniecības darbu gaitā. Smalcināšanas rezultātā veidojas masa, kurai, atkarībā no smalcināšanas pakāpes, var būt dažādi pielietojumi. Smalkas smalcināšanas rezultātā tiek iegūts materiāls, kas ideāli piemērots izmantošanai komposta tvertnēs – tas kalpos kā lieliska trūdviela. Tikmēr rupjākas smalcināšanas rezultātā var iegūt šķeldu, ko tālāk izmantot gan dārzkopībā, gan kā kurināmo.
Zaru smalcinātāji var būt visdažādākā veida – tās var būt mazas dārza iekārtas ar elektromotora jaudu līdz 2 kW, tās var būt mašīnas ar 10-15 zs jaudīgu iekšdedzes dzinēju, kā arī tās var būt profesionālas lieljaudas iekārtas, kas tiek darbinātas ar ārēju jaudas padevi (no traktora vai autonoma dzinēja). Mainoties modeļiem un to jaudai, mainās arī iekšējie mehānismi un attiecīgi arī veids, kā veikt smalcinātāja apkopi.
Šīs iekārtas ir paredzētas privātiem lietotājiem, kuri vēlas kompostēt atzarošanas laikā radušos pārpalikumus. Šie zaru smalcinātāji spēj sasmalcināt zarus ar ierobežotu diametru, vienlaicīgi tos ir ļoti viegli lietot un apkopt. Smalcināšanas sistēma ierasts aprīkota ar izturīgu metāla disku un diviem vai vairākiem plakaniem asmeņiem, kas veic smalcināšanu. Tikmēr iekārtas aizmugurē esošie divi diska stāvvadi rada nepieciešamo vilkmi, lai sasmalcinātais materiāls tiktu izmests no iekārtas.
Šis modelis ir piemērots dārzniekiem. Iekārtas dzinējs, kura jauda var būt no 5 līdz 15 zs, darbina griešanas mehānismu, kas starp dažādām iekārtām var atšķirties – tā var būt gan disku, gan zāģveida sistēma.
Šīs iekārtas būs piemērotas ainavu arhitektiem un lauksaimniekiem. Šīs ir ievērojama izmēra un svara iekārtas, kas tiek darbinātas ar ārēju dzinēju (traktors, autonoms dzinējs). Smalcināšanas sistēma parasti ir aprīkota ar lieliem veltņiem, kā arī pastāv vēl īpaša sistēma zaru vilkšanai. Neskatoties uz izmēru, arī šīm iekārtām, ikdienas apkope būs līdzvērtīga iepriekš minētajām. Lai gan smalcināšanas sistēmas apkopi var veikt tikai specializētā darbnīcā, pašrocīgi iespējams veikt kloķvārpstas un kardāna apkopi. Šīs detaļas nepieciešams bieži ieeļļot ar WD-40 Augstas Veiktspējas PTFE smērvielu.
Pirms sākt jebkādus apkopes darbus, pārliecinieties, ka iekārta ir atvienota no strāvas avota. Ikdienas smalcinātāja apkopi jāsāk ar rūpīgu visu iekšējo detaļu tīrīšanu un mazgāšanu (bet esiet uzmanīgi, lai nesamērcētu elektromotoru). Tam seko asmeņu vizuāla pārbaude – to asināšana jāveic atbilstoši lietošanas instrukcijā norādītajam intervālam. Savukārt sezonas beigās allaž jāparūpējas par kustīgo detaļu aizsardzību, kuras iesakām apstrādāt ar WD-40 Universālo Eļļu.
Noņemot iekārtas tvertni, Jūs varēsiet viegli piekļūt diskam, pie kura piestiprināti smalcināšanas asmeņi. Vispirms atskrūvējiet disku fiksējošo skrūvi, bet pēc tam arī pašus asmeņus. Ja rodas kādas grūtības ar atskrūvēšanu, iesakām izmantot WD-40 Specialist Penetrant. Pievērsiet uzmanību asmeņiem – tie var būt ar vienu vai dubultu aso malu. Pirmajā gadījumā nepieciešams veikt asināšanu uz slapja akmens vai izmantojot tam paredzētu ūdens asināmo. Asināšanu veiciet vērīgi, lai saglabātu asmeņa leņķi. Otrajā gadījumā asmeni varat apgriezt otrādāk, asmeņa asināšanu veicot nākamreiz, kad to varēs veikt abām pusēm vienlaicīgi. Visbeidzot, atlieciet asmeņus atpakaļ uz diska, un tad arī uz piedziņas vārpstas.
Elektromotors ir ievietots korpusā ar dzesēšanas spraugām: pārliecinieties, ka tajās nav saķērušās augu atliekas. Dažkārt elektriskajiem zaru smalcinātājiem asmeņu vietā ir uzstādīti speciāli smalcināšanas veltņi. Ja tie ir nolietoti vai bojāti, tos nepieciešams nomainīt. Tikmēr ārējās rotējošās daļas ieteicams ieeļļot ar WD-40 Augstas Veiktspējas PTFE smērvielu. Šo iekārtu ārējais korpuss ierasts veidots no plastmasas, kamdēļ tas ir drošs pret rūsas nodarītajiem bojājumiem.
Lai veiktu ikdienas smalcinātāja apkopi un disku-asmeņu sistēmas apkopi, veicamās darbības ir līdzvērtīgas iepriekš aprakstītajām. Arī smalcināmā materiāla ievadīšanai izmantotā ruļļu sistēma ir jāpārbauda un jāieeļļo līdzīgi kā smalcināšanas sistēma. Tad nepieciešams pievērsties dzinējam un tā funkcionalitātei – pārbaudiet aizdedzes sveces, smērvielas, filtrus, karburatoru. Šo iekārtu virsbūve ir veidota no krāsota metāla, tāpēc tā regulāri jāpārbauda pret oksidēšanos. Sākotnējo aizsardzību nodrošinās WD-40 Universālā Eļļa, kas pasargās metālu no iespējamā rūsas uzbrukuma. Visbeidzot, vienmēr ir jāpārbauda piedziņas jostas stāvoklis: ja ir redzamas plaisas, tā būtu jānomaina.
Atruna
Šos aprakstītos un demonstrētos WD-40 produktu pielietojuma veidus uzņēmumam WD-40 ir ieteikuši paši lietotāji. Uzņēmums WD-40 nav šos veidus testējis, līdz ar to šie pielietojuma veidi nav uzskatāmi par oficiālām rekomendācijām. Lietojot jebkuru WD-40 produktu, pirmkārt, jāņem vērā mērķis, kam tas paredzēts. Vienmēr sekojiet līdzi instrukcijām un brīdinājumiem, kas rakstīti uz produkta iepakojuma.
© 2025 WD-40 Company.
Visas tiesības ir aizsargātas