Lai automašīna uzticami kalpotu un vienmēr būtu darba kārtībā, par to ir regulāri jārūpējas. Kā zināms, metāls ir uzņēmīgs pret rūsu. Un tā kā vairums mašīnu ir ražotas no metāla, tad rūsa ir viens no aspektiem, kam pievērst īpašu uzmanību. Rūsa var nodarīt vērā ņemamus auto bojājumus, tāpēc par to ieteicams rūpēties laicīgi. Par laimi, pastāv vairākas metodes un produkti, kas palīdzēs atbrīvoties no rūsas. Lasiet tālāk un uzziniet ko iesākt, lai sarūsējis auto nesagādātu jums liekas galvassāpes.

Kas ir rūsa?

Rūsas ķīmiskais nosaukums ir dzelzs oksīds. Tas rodas ķīmiska procesa rezultātā, kas vairāk zināms kā korozija.

Trīs pamatnosacījumi, kuri nodrošina rūsas veidošanos 

  1. Katods: metāls, kas uzņem elektronus;
  2. Anods: metāls, kas, pie zināmiem apstākļiem, atdod elektronus;
  3. Elektrolīts: šķīdums, kas nodrošina elektronu plūsmu.

Klātesot elektrolītam, elektroni plūst no anoda uz katoda, kas izraisa koroziju un dzelzs oksīda rašanos. Korozijas rezultātā metāls zaudē savas stiprības īpašības, krietni kaitējot automašīnai. Cīņa pret rūsu sadalāma divās daļā – pirmkārt, atbrīvošanās no esošās rūsas; otrkārt, metāla aizsargslāņa izveidošana pret jaunas rūsas rašanos.

Apstākļi, kas veicina rūsas rašanos

Automašīnas metāla daļās var būt gan katods, gan anods, bet ūdens var kalpot kā elektrolīts. Tieši tāpēc automašīnas ir ļoti uzņēmīgas pret rūsu, it sevišķi mitros klimatiskajos apstākļos. Augsts mitruma līmenis var veicināt vēl ātrāku rūsas rašanos.

Pastāv vēl vairāki rūsas rašanos veicinoši faktori. Sāls klātesamība ir viens no tiem. Pats par sevi ūdens nav īpaši efektīvs elektronu vadītājs. Tikmēr sāļš ūdens gan. Jebkurš metāla priekšmets, kas nokļuvis saskarsmē ar sālsūdeni tiek pakļauts paātrinātai rūsēšanai.

Tieši tamdēļ, dzīvojot pie sālsūdens ūdenstilpnes, ir jābūt īpaši piesardzīgiem. Šis sāļais ūdens spēj iztvaikot un ceļot pa gaisu līdz pat 160km attālumam. Tas savukārt nozīmē papildu riskus automašīnas rūsēšanai.

Daļas, kas visvairāk pakļautas rūsai

Zemāk uzskaitītas tās automašīnas daļas, kas visvairāk pakļautas rūsa iedarbībai:

  • Dzinējs
  • Šasija
  • Rāmis
  • Bagāžas nodalījums
  • Izplūdes sistēma
  • Virsbūve

Faktiski, visa tava automašīna. Nepieciešams arī apzināties, ka apiešanās ar rūsu var būt izaicinājumiem pilns process. Jāsaka, ka rūsas gadījumā, lieka piesardzība nekad nav nākusi par ļaunu, jo tā noteikti ir vienkāršāka par “ārstēšanos”.

Sarūsējis auto. Ko iesākt?

Vispirms, Tev jānovērtē, kad auto kļūst īpaši uzņēmīgs pret rūsu. Divi galvenie iemesli ir:

  • Virsbūves krāsas ir atdauzījusies vai noskrāpēta.
  • Negadījuma rezultātā metāla daļas atsedzas un nonāk saskarē ar atmosfēru, izraisot to oksidēšanos.

Neatkarīgi no izmēra, šīs vietas ir nekavējoties jāapstrādā. Jo ilgāks būs metālisko daļu atsegums, jo ātrāk rūsa izplatīsies. Pretrūsas apstrāde ir garš process, ar vairākiem soļiem, bet auto īpašnieki to var paveikt paši. Seko šiem soļiem un sarūsējis auto nebūs vairs problēma.

Tanī pat laikā, cīņa pret rūsu ir plaši pieejams pakalpojums, ar kuru nodarbojas nozares speciālisti. Lai gan, šos darbus vari paveikt arī pats, vienmēr ir vērts apsvērt šos pienākumus nodot profesionālim, kuram jau iepriekš ir bijusi pieredze ar šādiem darbiem.

Sagatavo instrumentus

Lai uzsāktu atbrīvošanos no rūsas, būs nepieciešami šādi instrumenti un piederumi:

  • Gumijas cimdi
  • Aizsargbrilles
  • Krāsotāja līmlente
  • Elektriskā slīpmašīna
  • Smilšpapīrs
  • Respirators
  • Skābe
  • Krāsas aizsargplēve

Drošība pirmajā vietā

Tiklīdz esi sagādājis visu nepieciešamo, Tev jāsāk ar sevis pasargāšanu. Izmanto gumijas cimdus, aizsargbrilles un augstas kvalitātes respiratoru, lai parūpētos par savu veselību.

Apklāj nesarūsējušās vietas

Pirms sāc atbrīvoties no rūsas, nepieciešams pasargāt tās auto daļas, kuras nav sarūsējušas. Ar krāsotāju līmlenti pārklāj tās vietas, kur varētu iekļūt rūsas putekļi. Ņem vērā, ka šie kaitīgie putekļi būs visur, un Tu nevēlies, lai auto būtu ar tiem noklāts. Krāsotāja līmlente nesabojās auto, bet vienlaicīgi stingri turēsies savā vietā, šādi izpildot sev uzticēto uzdevumu. Tāpat pārliecinies, ka auto logi ir aizvērti.

Auto apklāšanai neizmanto avīzes

Ierasts, cilvēki auto apklāšanai izmanto avīzes. Bet nepieļauj šādu kļūdu, jo avīze ir poraina, un nespēj aizsargāt auto pret traipiem, kas var viegli izsūkties tai cauri. Tā rezultātā, uz auto var palikt nospiedumi un traipi, kas nepavisam nav tas, kas mums vajadzīgs. Esi rūpīgs, auto ir jābūt kārtīgi noklātam.

Ārējais slānis

Faktiskais rūsas noņemšanas process sāksies tikai tagad. Vispirms jāatbrīvojas no ārējā slāņa, ko var izdarīt ar elektrisko slīpmašīnu. Darbojies ļoti uzmanīgi, lai nesabojātu automašīnas metāla daļas. Līdz ko esi atbrīvojies no virskārtas, ņem smilšpapīru un noskrāpē nost visas mazākās rūsas daļas, kuras netika noņemtas ar slīpmašīnu.

Noslauki visu

Tagad nepieciešams visu rūpīgi notīrīt. Ņemt tīru drānas gabalu, uzlej uz tās nelielu apjomu skābes un noslauki metāla daļas. Pēc tam ar tīru drānu noslauki nost skābi. Dari to ātri, jo skābei uz metāla nevajag palikt pārāk ilgi. Stingri ievēro instrukciju, kas norādīta uz skābes iepakojuma. Līdz ko skābe ir noslaucīta, laiks uzklāt šķīdinātāju.

Augstākās kvalitātes gruntskrāsa un auto krāsa

Gruntskrāsa un auto krāsa paredzēta, lai pasargātu tikko apstrādāto vietu un aizsargātu to no rūsas. Tamdēļ ir īpaši svarīgi, ka šīs komponentes ir augstas kvalitātes.

Gruntēšana

Nākamais solis ir gruntskrāsas uzklāšana. Būtiski ir sekot tās instrukcijai. Pēc tam, kad viss ir notīrīts ar skābi un šķīdinātāju, laiks uzklāt trīs slāņus ar gruntskrāsu. Starp slāņu uzklāšanas ieturi dažu minūšu pauzi, bet pēc visu slāņu uzklāšanas ļauj tiem vismaz 12 stundas nožūt.

Smalkais smilšpapīrs (mitrumizturīgs, smalkums/graudainība 400)

Pirms krāsas uzklāšanas, visu nepieciešams noslīpēt ar smilšpapīru. Tas tiek darīts, lai samazinātu spīdīgumu, kā arī lai nolīdzinātu virsmas negludumus. Pie tam, tas arī ļaus krāsas slāņiem stingri pieķerties auto virsmai. Sagādā arī spaini ar ūdeni, lai nepieciešamības gadījumā vari noskalot smilšpapīru. Kad tas ir izdarīts, nomazgā apstrādājamo vietu ar vieglu ziepjūdeni.

Krāsošana

Krāsas izsmidzināšanu veic tik reizes, cik šķiet nepieciešams, lai panāktu nepieciešamo rezultātu un krāsas toni. Visbeidzot ļauj krāsai nožūt, atvēli šim procesam vismaz vienu diennakti, pēc kura vari noņemt visas līmlentes.

Rūsas apstrāde ir ļoti delikāts un garlaicīgs darbs, kuru vērts iesākt tikai tad, ja varēsi novest to līdz galam – līdz krāsas uzklāšanai. Turklāt, krāsošanai jānotiek ne vēlāk kā 24 stundu laikā pēc slīpēšanas, citādi uz tikko atsegtajām metāla daļām atkal var sākt parādīties rūsa. Un tad jau rezultāts būs sliktāks kā sākumā.

Sarūsējis auto un WD-40

WD-40 palīdz aizsargāt pret rūsas rašanos un ir droši izmantojama uz daudzām automašīnas daļām. Pārklāj nepieciešamo detaļu ar WD-40, kā arī neaizmirsti to uzklāt atkārtoti, tiklīdz tas ir nepieciešams. Iepazīsties ar WD-40 lietošanas instrukciju, seko tai, un izvairies no WD-40 uzklāšanas uz daļām, kur tas nepavisam nav nepieciešams, piemēram, uz riepām.

Šeit variet atrast padomus kā pareizāk izmantot WD-40 produktu korozijas novēršanai.

Vairāk par WD-40 produktiem lasiet šeit.